Mar 16, 2010

bala yg berterusan,,



sedih,hiba,mcm2 la yg menimpa aku skrg,,aku pon xtaw napew jadi mcm nie,,masalah family aku yg xtaw bilew nak selesai nie la yg buat aku tertekan gilew2,,


hm,tadi sblm nak solat isyak tadi,aku gi dapur makan,,mak aku pon adew sekali,..pastu die mintak aku coklat yg aku nak bagi kat kawan aku ZULIZA,rakan yg byk membantu aku dlm mencapai kejayaan dlm pelajaran aku,*zul,aku tulis nie bkn nak tunjuk baik,tapi ko da berbakti kat aku,so skrg mase untuk balas jasa2 ko kat aku,,

tapi,aku ckp aku xnak bagi sebab aku da niat nak bagi kat kwn aku tu,
pastu dlm hati aku taw mak aku nak makan,,tapi aku tetap xbagi jugak,aku takot nanti aku xde duit lagi nak beli benda tu,sebabnye aku beli benda tu guna duit gaji aku sendiri,da dalam list barang yg aku nak beli pas dpt gaji mase tu,,hm,pastu aku diam n mak aku terus diam jew,,malas nak cerita lebih2,aku da rase mcm derhaka jew,,tapi lantak la,,,lain kali adew mase aku belikan yg lain,insyAllah,

lepas da abis makan tu,aku gi solat,mase nak abis solat tu,hati aku lain jew,terpikir apew nak jadi ngan family aku,terpikir besar sangt ke bala yg Allah turunkan kat family aku nie,sebabnye nak beli tu,nak beli nie sume xdpt,,miskin sangt ke family aku nie,,
bilew tgk slip spm aku,bertambh-tambh sedih aku,,aku cemburu dengan kawan2 lain yg dpt result cemerlang mcm aku,,
DAPAT DUIT,DAPAT KERETA,DAPAT HANDPHONE,
tapi diri aku nie,dpt apew jew,,
mula2 dpt result aku memang xkesah xdpt apew2 dari mak aku,die nak mintk cium,tapi aku xbagi lagi,aku malu bab2 mcm tu,,huhuhh,,suke sangt bilew tgk die happpy,suke gilew2,
tapi bilew da beberapa hari berlalu,,persaan tu da xde,aku nak jugak rase diri nie dihargai mcm kawan2 lain,dpt makan kat luar pon xpew,,
tapi aku memang xtipu la,,memang da lamew xmakan luar ngan family,,nak ajak mak aku makan piza hut,,memang xde harapan la,,secret recepi,,jaoh sekali,,
smlm aku kuar gi melaka,,pagi2 aku bgn,tgk mak aku tgh bace quran,time tu jugak aku panggil nak mintak duit,pastu die ckp xde,die suruh aku jgn pergi plak sebabnye die xle nak bagi duit kat aku,tapi aku ckp aku nak pergi jugak,
tgk2 mak aku menangis,,aku taw die xde duit nak bagi,,

aku bkn nak melawan ckp die,tapi aku memang nak enjoy pas dpt result nie,enjoy ngan kawan2,,gi mandi,nak hilangkan semua tekanan yg ade,,tapi sblm nak bertolak tu,aku da tension,,sapew xsakit hati,,

sbnrnye,,family aku adew masalah kewangan,,memang terseksa la bilew adew masalah mcm nie,,sebenrnye mak aku baru pencen dan ayah aku pon da lamew meninggal,so bergantung harap kat mak aku jew la,,abg aku adew jugak bagi duit tiap2 bulan.,tapi die pulak buat masalah,hutang situ,hutang sini,,so mak aku pon da suwsah,,duit pon xcukup nak tanggung family,nak harap duit pencen mak aku,,,dah xde,coz terpaksa beli tanah kat kg,tu yg wat problm,

aku ingt lagi mase taon lepas,,,memang sedih,,kawan2 aku ngan adew cikgu kat sekolah yg taw pasal nasib aku nie..tapi selamat la diaorg memahami nasib aku nie,,
adew yg belanja aku makan,bagi duit,terima kasih sangt2,,aku hargai pertolongan mcm korang,,kadang2 aku tolak ape yg diaorg bagi,,malu la,xkan asyik nak terima jew kan,,,

dulu mase sekolah,aku nak belajar pon susah,nak beli buku pon adew yg xdpt,,
adew mase dulu da sampai da kedai buku,pastu mak aku ckp die adew rm10 jew,nak beli buku apew mcm tu aku ckp,,terus balik la mcm tu,
adew lagi mase nak spm,mata aku mcm rabun sikit,selalu bace time malam2,pastu ingt nak mintak beli cermin mata,tapi xdpt jugak,tapi aku dpt bersabar,,
mase nak spm jugak,aku mintak nak pergi kelas kursus bahasa inggrs,,tapi xdpt jugak,,aku leh bersabar,,
blom lagi duit belanja sekolah,aku memang kena ikat perut la gi sekolah,mcm berpuasa jew memanjang,,nak makan xde duit,,walaulpon kawan2 aku ajak makan,tapi aku ckp jew da kenyng,,huhhuhuh..
lagi 1,mase aku nak pergi kem easymath,modul 2 kat ukm,xdpat jugak,tapi nasib aku baik sebabnye sekolah bagi bantuaan,,aku nak pergi sangt,addmath favourite subjek aku,,so aku xnak terlepas peluang gi kem tu,,dulu mase modul 1 aku dpt pergi sebab mak aku masih mampu bayar lagi,,mase tu masalah xterok lagi,walaupon die punya yuran memang masyuuukkk,,huhhuhh
tapi aku bersyukur la,,mak aku masih mampu bayar sume 2syen yg aku amik mcm fizik,kimia tu sume,,walaupon adew yg bayar lambt,,maybe sebab tu kot aku leh dpt A dlm subjek2 nie,,

skrg aku mcm da xle tahan ngan sume nie,,aku cemburu ngan family2 lain,hidup senang,nak mintak apew itu dpt,,tapi aku taw adew org lagi susah dari aku..
skrg aku cuba untuk untuk biasakn diri aku ngan hidup mcm ni...
hidup mcm nie la yg byk mendidik aku,kalau tak,aku rase aku xberjaya dlm spm,,aku blaja sungguh2 nak bagi mak ngan family aku happpy,,,dpt kurangkan sikit masalah yg ditanggung skrg,,aku akan berusah bersungguh-sungguh dan berdoa semoga masalah yg dihadapi dpt diselesaikn,,amin,,

*thanx untuk sume yg byk bagi support kat aku,,insyAllah,bilew aku da berjaya,aku akan bantu korang sume,,:D

5 comments:

Anonymous said...

hey, little bro.
sabar eh dengan apa yang jadik ngan family awak.
semuaa tuu dugaan. Allah nak uji awak.xpela kalau mak awak xdapat nak bagi apa apa kat awak. bukan senang mak awak nak carik duit punn. yang paling penting awak jangan jadik anak derhaka. dengar cakap mak. kan dah ta bayik buat mak menangis ? awak punn tau kan ? ;p

nanti belajar rajin rajin balas jasa mak eh ?
dia dah buat, bagi macam macam untuk nak besarkann awak.
bukaann dia taknak bagi apa yang awak mintak ngann diaa, tapi awak punn tahu kann, dia tak mampu.

kalau dia boleh bagi, insyaAllah dia mesti bagi. awak mesti lagi paham apa yang mak awak rasa kan ?

biasakan diri ngan apa yang kita ada.
mungkin hari ini hari kawan kawan awak yang boleh dapat macam macam. esok lusa hari awak pulak. besyukur je ngan ap yang kita ada.
Allah dah tentukan yang tebaik untuk kita as long as kita berusaha untuk dapatkan yang tebaik dalam hidup kita.

good luck eh ? akak akan doakan untuk awak insyaAllah ;p

Faiz Ismail said...

hye sis,,
thanx alot,,
skrg pon da byk bersabar,,insyAllah,dengan berkat doa tiap2 hari,moga2 Allah makbulkan doa tu,,
skrg pon da berubah sikit,maybe dulu manja sangt,
skrg pon da paham dengan kaedaan family nie,,
insyAllah,akan buat yg terbaik untuk ubah hidup nie,,
thanx again,,

.princess. said...

ain tao faiz bley bjye pnye.work hardest k. :))

Faiz Ismail said...

thanx ain,,
smoga ain pon same2 berjaya,,:)

Unknown said...

hidup nih ade macam2 dugaan & cbaran. Allah bgi ujian tuh sbb die sygkan awak & die nk uji awak. kene ingat, setiap ujian yg Allah bgi tuh, die tau awk boleh hadapi. Allah xakan kejam.

blajalh betol2. balas blk jasa2 mak awak. maybe skrg kat dunia awk & family susah. tp, mesti ade balsan yg lebih lebih baik. kalu x kat dunia smntara nieh, kat dalam syurga nanti Amiin.

wlaupun kte x kenal awk & awk xkenal kte, kte harap ini blh naikkan semngat awk. :D